1- دانشیارگروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران و مدرس معارف اسلامی(نویسنده مسئول) y_bouzarinejad@ut.ac.ir 2- کارشناسی ارشد گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران hamid.reyhani@ut.ac.ir
چکیده: (1325 مشاهده)
این مقاله در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول به دنبال بررسی رویکرد انتقادی عابدالجابری در بررسی میراث عربی-اسلامی میباشد در این بخش با روش کتابخانهای به توصیف ابعاد مختلف نظریه جابری پرداختهایم. او برای بنیاد نظریه خود سه مدخل اساسی تعریف میکند: اول نقد رویکردهای لیبرالی، مارکسیستی و بنیادگرایانه در بررسی میراث، دوم تعریف عقل و عقلانیت و سوم فرآیند روششناختی جهت بررسی میراث میباشد. جابری بعد از این سه مدخل به نقد عقلانیت عربی-اسلامی در دو سطح تکوین تاریخی و بافت ساختاری و در سه حوزه معرفت، سیاست و اخلاق میپردازد. در بخش دوم با مبنای روششناسی بنیادین به بررسی نظریه جابری در دو سطح عوامل معرفتی ـ منطقی و عوامل وجودی ـ اجتماعی پرداختیم. بر این مبنا نتیجه گرفتیم که مواضع هستیشناسی و معرفتشناسی جابری در مسیر روششناسیهای برساختی ـ تفسیری حرکت میکند و حوزههای معرفتی که مبتنی بر استقلال سوژه هستند را فعال میکند. در نتیجه مبانی فکری جابری و روششناسی که وی برای رسیدن به نظریه خود طی میکند در بستر عقلانیتهای غربی است.
Bouzarinejad Y, Reyhani H. A Critical Study of Mohammad Abed Al-Jaberi's Critical Approach to Arabic-Islamic Rationality. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (67) :177-198 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1830-fa.html
بوذری نژاد یحیی، ریحانی حمید. بررسی و نقد رویکرد انتقادی محمد عابد الجابری بر عقلانیت عربی ـ اسلامی. اندیشه نوین دینی. 1400; 17 (67) :177-198