استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران. meghdadiyan@abu.ac.ir
چکیده: (598 مشاهده)
از منظر عرفانی، همه اسماء الهی در مقام کمون و بطون، اسم ذاتاند. مسئله تحقیق حاضر بررسی و تعیین صفت قدرت الهی، از نظر صفت ذات یا صفت فعل بودن آن است. اگر بپذیریم قدرت از صفات ذات است، باید این مسئله را حل کنیم که صفت ذات همیشه باید ظهور داشته باشد در حالی که قدرت در همه زمانها ظهور ندارد. شبهه ای که گاه از نظر عرفانی اینگونه پاسخ داده شده که صفت قدرت میتواند صرفاً وجود داشته باشد ولی در کمون و بطون مانده است. ملاّهادی سبزواری به علّت تمایلات عرفانی مورد دوم را میپذیرد. این پژوهش بر اساس منابع کتابخانهای و با روش توصیفی و تحلیلی نظریه ملاّهادی سبزواری را تقریر و تبیین کرده است. یافتههای تحقیق حاضر حاکی از آن است که حکیم سبزواری در مسئله «قدرت الهی» مبتنی بر تعریف لزوم مختار بودن در فعل یا ترک فعل، به یکی از دو مشکل موجَبیت خدا یا انقلاب در ذات بر نمیخورد بلکه با نگاه عرفانی، به قدیم بودن تجلّی ذاتی یعنی قدیم بودن صفات چهارگانه حیات و علم و قدرت و ربوبیت میرسد و این قِدَم ذات است نه قِدَم فعل.
Meqdadian A. An Explanation of the Mystical Theory of Hakim Sabzevari`s View on the Essential Power and the Standard of God's Act of Will. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2024; 20 (76) :61-80 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1852-fa.html
مقدادیان عادل. تبیین نظریه عرفانی حکیم سبزواری
پیرامون قدرت ذاتی و معیار فعل اختیاری خداوند. اندیشه نوین دینی. 1403; 20 (76) :61-80