1- دانشجوی دکتری گروه فلسفه دین، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(نویسنده مسئول) Me.goudarzi@yahoo.com 2- دانشیار گروه فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و مدرس معارف اسلامی mjafari125@yahoo.com
چکیده: (664 مشاهده)
اندیشمندان در مورد رابطۀ عقل و دین نظرهای مختلفی دارند. آقای مردیها در کتاب دفاع از عقلانیت قائل به تقدم عقل بر دین در همۀ زمینه هاست و دلائل مختلفی ارائه کرده است.در بحث عقل و اثبات نبوت، ضعف عقل را رد نموده؛ در بحث عقل و صدق نبی، بر تقدم عقل بر دین تاکید کرده و فقط ابزار بودن عقل و وابستگی سایر منابع حتی وحی به آن را پذیرفته است. بنابراین معرفت دینی را نپذیرفته و عقل منبعی از سوی اصولیین را رد کرده است. اهم یافتههای تحقیق با روش عقلی و نقلی: عقل ابزاری و منبعی تفاوت دارند. عقل منبعی به ضعف خود اعتراف کرده و از وحی طلب یاری میکند. تقدم فی الجمله عقل بر دین پذیرفته است نه بالجمله. عقل هم با توجه به حسن و قبح ذاتی و درک ملازمۀ عقل و نقل منبع است و هم ابزاری در کنار ابزارهای دیگر برای نیل به معرفت. به اعتبار اخذ معارف دینی از منابع گوناگون سخن از معرفت دینی صحیح می باشد.
Goudarzi H R, Jafari M. A Critical Study of Strong Rationalism. A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies 2022; 18 (68) :97-110 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1910-fa.html
گودرزی حمیدرضا، جعفری محمد. عقلانیت حداکثری در ترازوی نقد. فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی 1401; 18 (68) :110-97