[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: کلمات کلیدی
:: فرایند داوری مقالات
..
نمایه

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

دانشگاه معارف اسلامی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی

پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)

بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران)


مگیران

 گوگل اسکالر

..
آمار و ارقام
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 205
نوع مقالات قابل انتشار علمی- پژوهشی
توالی انتشار       فصلنامه
زبان نشریه فارسی (چکیده: عربی و انگلیسی)
نوع انتشار چاپی والکترونیکی
نوع دسترسی رایگان
نوع داوری دوسویه ناشناس
هزینه دارد
رتبه در وزارت علوم ب
شیوه بررسی سرقت علمی از طریق نرم افزار مشابه یاب سمیم نور
میانگین بازه زمانی فرآیند داوری   حداقل 6 هفته
روند­ نما  یا فلودیاگرام دریافت فرم
فرم تعارض منافع دریافت فرم
فرم تعهد و اصالت مقاله دریافت فرم
..
:: دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 18 شماره 71 صفحات 86-65 برگشت به فهرست نسخه ها
نقدهای معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و هستی‌شناختی خداباوران بر طبیعت‌گرایی
فریده محمدزمانی
مدرس گروه معارف اسلامی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران my@iau.ir
چکیده:   (1060 مشاهده)
گراهام اُپی فیلسوف معاصر استرالیایی، خداناباور طبیعت­گراست که هرگونه علت ماوراء­الطبیعی را انکار می­کند . مسئله تحقیق این است که؛ مبانی اُپی در جایگزینی طبیعت­گرایی به جای خداباوری چیست؟ یافته­های تحقیق که با روش تحلیلی برهانی به دست آمده، نشان می­دهد؛ مبانی معرفت­شناختی، روش­شناختی و هستی­شناختی اُپی که بر اساس آن طبیعت­گرایی را باورپذیرتر از خداباوری می­داند  واقع­بینانه نیستند و دارای چالش­ها و لغزش­های اساسی است. در معرفت­شناختی؛ نگرش وی از برهان موفق با چالش­های عدیده­ای روبه­روست؛ در روش­شناسی، استنادش بر اصل سادگی است اما وی با ادعای سادگی طبیعت‌گرایی در برابر خداباوری، پاسخ درخوری در برابر سوالات زیادی که مطرح می­شود فراهم نمی­آورد و معضلات فلسفی کلامی در باب آن را برطرف نمی­سازد. در هستی­شناختی نیز طبیعت­گرایی جایگزین برتری برای خدا نیست و احتمال جایگزینی طبیعت­گرایی به­جای خداباوری بسیار ضعیف است؛ هم­چنین اُپی تبیین درستی از علیت ندارد و علیت را با اصل موجبیت خلط کرده است.
واژه‌های کلیدی: گراهام اُپی، مبانی، برتری، طبیعت­گرایی، خداباوری.
متن کامل [PDF 307 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/2 | پذیرش: 1401/12/2 | انتشار: 1401/12/6 | انتشار الکترونیک: 1401/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Zamani F. Epistemological, Methodological and Ontological Critiques of Theists on Naturalism. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2022; 18 (71) :65-86
URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2048-fa.html

محمدزمانی فریده. نقدهای معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و هستی‌شناختی خداباوران بر طبیعت‌گرایی. اندیشه نوین دینی. 1401; 18 (71) :65-86

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2048-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657