استادیارگروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صوفیان، صوفیان، ایران. jahangiri.net@gmail.com
چکیده: (462 مشاهده)
کسب وقوع شی از انسان، بوسیله قدرت و قوه حادثِ هم زمان با وقوع شیء از طرف خداوند است، این نظریه با هدف رهایی از محذورات جبر و تفویضتوسط ابوالحسن اشعری مطرح و مورد پذیرش اکثریت اهل سنت گردید آنهاتلاش وافری در مستند سازی نظریه کسب از آیات و روایات نمودهاند؛ ولی با توجه به اینکه نتیجه اخذ شده با چالشهایی مواجه است لذا ضروری است این سؤال که: دلالت صحیح آیات و روایات در باب فاعلیت انسان چگونه است؟ مورد مطالعه قرار گیرد. در این تحقیق با روش تحلیلی و توصیفیدلالت ادّله نقلی نظریه کسب مورد بررسی قرار گرفت ویافتههای تحقیق نشان میدهد دلالت تمامی ادله در اثبات مفهوم نظریه کسب ناتمام، و خالقیت انحصاری، عمومیت اراده خدا و محتوای سایر آیات و روایات از رهگذر قانون علیّت و اراده و اختیار انسان است؛ نه جریان عادت الهی بر خلق اشیاء بعد از اسباب، چنانچه اشاعره پنداشتهاند.