1- دانشجوی دکتری، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. mahdigholipour186@gmail.com 2- استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، نویسنده مسئول. saeedi@modares.ac.ir
چکیده: (1079 مشاهده)
یکی از مسائل مهم و چالشی در باب صفات الهی، مسئله رابطه وجودی ذات و صفات الهی و کیفیت اتصاف ذات به صفات کمال است. خواجهنصیرالدین طوسی در کتاب تجریدالاعتقاد از نظریه «عینیت ذات و صفات کمالی خداوند» دفاع کرده و آن را بر ویژگی واجب الوجود بودن خدا استوار ساخته است. اینک این پرسش مطرح است که چگونه میتوان فقط با اتکا بر وجوب وجود، نظریه عینیت صفات و ذات الهی را مدلَّل کرد. فرضیه مقاله حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، آن است که خواجه، مفهوم «وجوب وجود» را عنوانی شامل برای برخی از مبانی وجودشناختی و الهیاتی خود قرار داده تا نظریه عینیت را مدلل کند. عمده مبانی وجودشناختی او در این مبحث، عبارت است از اشتراک مفهوم، اصالت و تشکیک وجود. همچنین بهرهگیری او از برخی اصول الهیاتی مانند «عینیت وجوب ذاتی با وجود حقتعالی» «وحدت واجب بالذات» «بساطت حقیقت واجب بالذات» و «استغنای واجب بالذات» که برای استدلال کاملتر نظریه عینیت، مدد میرساند.
Qolipour M, Saeedimehr M. Khawjah Nasir al-Din Tusi on the Relationship between Divine Essence and Attributes. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2022; 18 (71) :29-44 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2141-fa.html