مقاله حاضر به بررسی حقیقت «نامه اعمال» در قرآن و تبیین دیدگاههای متکلمان امامیه و اشاعره در این زمینه میپردازد. از آنجا که نامه اعمال یکی از مباحث مهم مرتبط با معادشناسی است، این تحقیق به تحلیل نظریات مختلف در خصوص حقیقت و ماهیت آن میپردازد.دیدگاههای متکلمان امامیه شامل نظریه 1.مادی بودن نامه اعمال، 2.یگانگی نامه با آثار اعمال 3. تساوی نامه با نفس انسان است. در میان اشاعره نیز اعتقاد به 1.جسمانیت نامه اعمال وجود دارد و 2. عدهای از متکلمان اشعری نامه عمل را به جزا و آثار افعال تفسیر کردهاند و در این خصوص به آیات قرآن استناد میکنند. 3. همچنین عده ای از آنان بر این باورند که نامه اعمال ، همان حقیقت افعال انسان است و در روز قیامت، انسان حقیقت اعمال خود را مشاهده میکند. روش تحقیق در این مقاله تحلیلی و توصیفی بوده و نتایج بهدستآمده نشان میدهد که در عین وجود نظریات مشترک امامیه با اشاعره در 1.جسمانی بودن نامه عمل، 2. تجسم حقیقت عمل، 3.تساوی نامه عمل با جزا و آثار اعمال، اما در امامیه تفسیر دیگری از حقیقت نامه عمل نیز وجود دارد که نامه اعمال را همان نفس آدمی و صورت ملکوتی فعل انسان می داند
Type of Study: Research |
Subject: Special Received: 2025/04/29 | Accepted: 2025/07/8