گروه معارف اسلامی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
چکیده: (3775 مشاهده)
سطوح مختلف معنایی قرآن و ذوبطون بودن آن، امری پذیرفتهشده در بین فریقین است. برخی ـ به خطا ـ از این ویژگی منحصر به فردِ کلام الهی، پلورالیسم و تکثر قرائتها را نتیجه گرفتهاند؛ درحالیکه از منظر عموم مفسران و اندیشمندان، مقصود از بطون قرآن، فهمهای طولی و ذومراتب، غیرمتعارض، روشمند، غیر متداخل در حوزۀ نصوص و بهمثابۀ پشتوانۀ استناد آرای متکثر مفسران و فقیهان میباشد که هیچگونه تلازم و پیوندی با پلورالیسم و تعدد و تکثر قرائتها ندارد؛ ضمن آنکه تکثر قرائتها: اولاً، به تکثر تعارضآمیز و متناقض، و ثانیاً، به حجیت و اعتبار بخشیدن به همۀ قرائتهای دینی و فِرَق مذهبی میانجامد؛ امری که با اصیلترین اهداف انبیا، یعنی هدایت الهی، منافات دارد و به سردرگمی و ضلالت بندگان منجر میگردد. بنابراین ذوبطون بودن کلام الهی با پدیدۀ تکثر قرائتها، کاملاً متعارض است و بههیچرو مولودی به نام تکثر قرائتها و پلورالیسم را در دامن خویش نمیپروراند.
Miri S M. An Analytical Consideration of the Quranic Plural State of Meaning, and Plurality of Readings with Regad to Religious Pluralism. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2016; 11 (43) :151-166 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-311-fa.html
میری سید محمدحسین. بررسی رابطۀ تعدد معنایی قرآن و تعدد قرائتها با پلورالیسم دینی. اندیشه نوین دینی. 1394; 11 (43) :151-166