1- دانشگاه معارف اسلامی 2- گروه معارف اسلامی دانشگاه تهران
چکیده: (3744 مشاهده)
متون دینی بهویژه روایات به شکل صریح و غیرصریح شناخت خدا به خدا را توصیه و تأکید میکنند. توصیه «اعرفو الله بالله» ازجمله اینهاست. در دیدگاه ابنعربی شناخت خدا به خدا معرفتی، شهودی است که منحصر و مختص «اهل الله» است. ابنعربی با توجه به رویکرد عرفانی و مبتنی بر وحدت وجود و مظهر بودن عالم، شناخت خدا به خدا را تفسیر و آن را وهب الهی میداند که تنها اهل الله آن را در مییابند. بررسی جایگاه عقل در معرفت الله از دیدگاه وی حائز اهمیت است. وی با همه انتقاداتی که به راه برهان و استدلال که فلاسفه عهدهدار آن هستند وارد میآورد عقل را نیز مشمول وهب الهی دانسته که آن هم فقط شامل عقول اهل الله میگردد. اهمیتی که محی الدین به راه عرفان و شهود میدهد شناخت خدا به خدا را منصرف در اهل عرفان دانسته و حتی معرفت شرع و تقلید از خدا را شایسته آنان میداند و بر راههای دیگر میتازد.
Fallah M, Mir M, Mirazimi H. Ibn Arabi on the Relation of Reasonably Knowledge and God-Based Knowledge on God. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2017; 12 (47) :73-88 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-407-fa.html
فلاح محمدجواد، میر منصور، میرعظیمی حمیدرضا. نسبت شناخت عقلی خدا و شناخت خدا به خدا در دیدگاه ابنعربی. اندیشه نوین دینی. 1395; 12 (47) :73-88