مسئله اراده و اختیار انسان و ارتباط آن با مسئله قضا الهی و مراتب آن در ساختار فکری حکمت متعالیه از برجستگی خاصی برخودار است. قضا الهی مبین انتساب همه عالم هستی در دو مرتبه علمی و عینی به حقتعالی است. چنانچه قضا الهی را ازنظر تطبیقی با عوالم کلی وجود، همان مرتبه صور عقلی محسوب میکنیم که ورای صور طبیعی و نفسانی است، این صور بهعنوان مرتبهای از مراتب علم الهی بوده و قضا علمی نامیده میشود، که در مرحله بالاتر به علم ذاتی الهی منتهی میشود؛ و اگر نظام علّی و معلولی عالم هستی و انتساب این عالم به علت تامه و هستیبخش خود را موردنظر قرار دهیم. قضا عینی نامیده میشود. بنابراین، مسئله اختیار انسان نیز در دو سطح مذکور قابل طرح است. سؤال اصلی این پژوهش این است که چگونه میتوان بین اراده و اختیار انسان و ضرورت هستی که همان قضا عینی است، ارتباطی دوجانبه برقرار کرد، بهطوریکه پذیرش یکی باعث رد دیگری نشود. پاسخ این مسئله در حکمت متعالیه در دو سطح حِکمی ـ فلسفی و توحیدی ـ عرفانی مطرح شده است. این مقاله درصدد تبیین و تشریح آن با روش توصیفی و تحلیلی میباشد.
Khajehgir A. Explaining the Relationship between Divine Objective Destiny and Human Free Will in Transcendental Philosophy. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2013; 9 (34) :149-162 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-845-fa.html
خواجهگیر علیرضا. تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه. اندیشه نوین دینی. 1392; 9 (34) :149-162