روایت «لا تسبوا الدهر» و تأویلهای کلامی، حکمی و عرفانی آن
|
مهدی زمانی |
|
|
چکیده: (2330 مشاهده) |
روایت مشهور «لا تسبوا الدهر فان الله هو الدهر» که با تفاوتهایی در متن و اختلافهایی در سند به پیامبر اکرم| نسبت داده شده، مورد تأویلهای گوناگون اندیشمندان مسلمان، اعم از متکلمان، حکیمان و عارفان قرار گرفته است. دیدگاههای مطرح درباه این روایت را میتوان در سه دسته کلامی، حکمی و عرفانی دستهبندی نمود. دیدگاه کلامی در توضیح این روایت، آن را نوعی بیان مجازی دانسته و با در تقدیر گرفتن الفاظی، آن را بدینگونه معنا میکند که خداوند گرداننده و تدبیرکننده دهر و یا خالق و فاعل حوادثی است که از روی عادت به دهر نسبت داده میشود. عارفان مسلمان «الدهر» را از اسمای خدا دانستهاند و رابطه آن را با الازل، الابد، السرمد و المانع تبیین نموده و نقش آن را در تعین بخشیدن به موجودات و حوادث عالم توضیح دادهاند. اما ملاصدرا برای یافتن دیدگاهی جامعتر تلاش نموده است براساس باور به ذومراتب بودن فهم ما از متون دینی، به جمع دو نوع تأویل کلامی و عرفانی بپردازد. همچنین برخی اندیشمندان این روایت را در رد باور دهریه و عدهای آن را تأیید بخشی از عقاید آنان دانستهاند. این مقاله ضمن اشاره به سند و متن این روایت، به بررسی تأویلهای گوناگون آن و تحلیل مبانی و نتایج آنها میپردازد.
|
|
واژههای کلیدی: دهر، روایت لا تسبوا الدهر، تأویل، دهریه، ملاصدرا. |
|
متن کامل [PDF 3737 kb]
(674 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کلام قدیم دریافت: 1397/7/25 | پذیرش: 1397/7/25 | انتشار: 1397/7/25 | انتشار الکترونیک: 1397/7/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|