نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی
|
جعفر شانظری، رشید فریدپور |
|
|
چکیده: (2963 مشاهده) |
سید حیدر آملی دیدگاه خود در باب معرفتشناسی را بر وجودشناسی تثلیثی قرار داده و با طرح مباحث تثلیث در معرفتشناسی، به یک نوآوری دراینباره دست زده است.از مهمترین نکاتی که علامه سید حیدر در معرفتشناسی بر آن تکیه کرده اینکه، ایشان همواره معرفت را یک حقیقت واحد میداند که دارای سه مرتبه اصلی است که این مراتب نیز بهصورت تشکیک است. وی از این نکات کمک میگیرد تا نزاع ظاهری فهمهای متفاوت در حوزه عرفان، ازجمله نزاع بین صوفی و شیعه را برطرف نماید. علامه سید حیدر تثلیثهایی را در باب معرفتشناسی با عناوین خاصی چون «شریعت، طریقت و حقیقت»، «رسالت، نبوت و ولایت»، «اسلام، ایمان و ایقان» و «وحی، الهام و کشف» مطرح میکند و با بسط کلام و دقت کافی و اندیشه ناب، درباره آن به سخن میپردازد. بدیهی است تثلیث در باب معرفت، مبتنیبر تثلیث در وجودشناسی اوست. در این نوشتار به تحلیل و بررسی نگاه تثلیثگونه او در باب معرفتشناسی پرداخته و به کلید حل تفاوت در فهمها و معرفتها اشاره خواهیم کرد. |
|
واژههای کلیدی: وجود، معرفت، شریعت، طریقت، حقیقت، وحی، الهام، کشف. |
|
متن کامل [PDF 4212 kb]
(728 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کلام قدیم دریافت: 1397/7/25 | پذیرش: 1397/7/25 | انتشار: 1397/7/25 | انتشار الکترونیک: 1397/7/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|