عینیت بدن اخروی و بدن دنیوی در تفکر صدرایی
و سازگاری آن با آیات قرآن
|
مصطفی مؤمنی |
|
|
چکیده: (2405 مشاهده) |
معاد جسمانی یکی از اعتقادات و آموزههای دین اسلام است که همه مسلمانان باید به آن ایمان داشته باشند؛ حال آیا میتوان آن را با دلیل عقلی اثبات نمود؟ ابنسینا به ناتوانی عقل در ارائه دلیل بر اثبات آن اعتراف کرده و بر این عقیده است که چون صادق مصدَّق گفته است، باید بدان ایمان آورد. ملاصدرا براساس مبانی فلسفی خود مانند اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری بر آن شده است که این آموزه را با دلیل عقلی مبرهن سازد و چنین نتیجه میگیرد که بدن محشور (اخروی) همان بدن دنیوی است؛ بهاینترتیب به اثبات معاد جسمانی میپردازد. حال بحث در این است که آیا بدن اخروی در نظریه معاد جسمانی صدرا همان بدنی است که آیات قرآن از آن سخن میگوید و در واقع با آن سازگاری دارد یا خیر؟ در این مقاله پاسخ این مسئله را دنبال کرده و بیان خواهیم کرد که بدن اخرویای که ملاصدرا آن را مبرهن نموده، با آنچه در آیات قرآن آمده است، ناسازگار نیست و توهم عدم سازگاری ایندو ناشی از فهم ظاهر آیات و حمل آنها بر عنصری بودن بدن اخروی است؛ درحالیکه آنچه در آیات قرآت مسلم است، عینیت بدن دنیوی و اخروی و جسمانی بودن آن است، نه عنصری بودن آن. |
|
واژههای کلیدی: معاد جسمانی، بدن اخروی، ملاصدرا، قرآن، بدن دنیوی، عینیت. |
|
متن کامل [PDF 5090 kb]
(690 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کلام قدیم دریافت: 1397/7/25 | پذیرش: 1397/7/25 | انتشار: 1397/7/25 | انتشار الکترونیک: 1397/7/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|