هدف این مقاله اثبات مراتب توحید( ذاتی، صفاتی و افعالی) نیست بلکه نقش دو قاعده صرفالشیء و بسیطالحقیقه براساس مبانی فلسفی خود یعنی اصالت وجود و اصالت ماهیت در اثبات مراتب توحید است.در این نوشتار سعی شده است به روش تحلیلی و استدلالی، تفاوت دو قاعده صرفالشیء و بسیطالحقیقه در اثبات مراتب توحید از دو منظر اصالت وجود و اصالت ماهیت مورد بررسی قرار گیرد. فرضیه این است که مراتب توحید براساس قاعده «صرفالشیء» در صورت باور به اصالت ماهیت قابل اثبات نیستند؛ با کمک قاعده بسیطالحقیقه، که ناظر به اصالت وجود و اطلاق وجودی حق تعالی است، علاوه بر صرافت وجود حق، میتوان بساطت او را اثبات کرد و غبار کثرت وجودی ناشی از نگرش اصالت ماهوی و تباین حقایق را در ساحت توحید ذاتی، توحید صفاتی و افعالی زدود و به اثبات وجود واحد حقیقی پرداخت. نیز اثبات نمود که نهتنها صفات و کمالات ماسوای او بلکه همه افعال و آثار موجودات انتساب حقیقی بدو داشته و همگی مراتب و تجلیات آن وجود واحد میباشند.
Rahimpoor Shahmarvandi F, Javareshkian A, Hosseini Shahrudi S M. A Comparative Study of the Rules of Basit al-Haqiqah
and Sirf al-shy` for the Orders of Monotheism
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2018; 14 (53) :107-122 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-910-fa.html
رحیمپور شهماروندی فرهاد، جوارشکیان عباس، حسینی شاهرودی سید مرتضی. مقایسه دو قاعده «بسیطالحقیقه» و «صرفالشیء» در اثبات مراتب توحید. اندیشه نوین دینی. 1397; 14 (53) :107-122