[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: کلمات کلیدی
:: فرایند داوری مقالات
..
نمایه

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

دانشگاه معارف اسلامی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی

پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)

بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران)


مگیران

 گوگل اسکالر

..
آمار و ارقام
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 205
نوع مقالات قابل انتشار علمی- پژوهشی
توالی انتشار       فصلنامه
زبان نشریه فارسی (چکیده: عربی و انگلیسی)
نوع انتشار چاپی والکترونیکی
نوع دسترسی رایگان
نوع داوری دوسویه ناشناس
هزینه دارد
رتبه در وزارت علوم ب
شیوه بررسی سرقت علمی از طریق نرم افزار مشابه یاب سمیم نور
میانگین بازه زمانی فرآیند داوری   حداقل 6 هفته
روند­ نما  یا فلودیاگرام دریافت فرم
فرم تعارض منافع دریافت فرم
فرم تعهد و اصالت مقاله دریافت فرم
..
:: دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 18 شماره 71 صفحات 44-29 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ذات و صفات الهی ازنظر خواجه‌نصیرالدین طوسی
مهدی قلی پور1 ، محمد سعیدی مهر 2
1- دانشجوی دکتری، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. mahdigholipour186@gmail.com
2- استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، نویسنده مسئول. saeedi@modares.ac.ir
چکیده:   (574 مشاهده)
یکی از مسائل مهم و چالشی در باب صفات الهی، مسئله رابطه وجودی ذات و صفات الهی و کیفیت اتصاف ذات به صفات کمال است. خواجه‌نصیرالدین طوسی در کتاب تجریدالاعتقاد از نظریه «عینیت ذات و صفات کمالی خداوند» دفاع کرده و آن را بر ویژگی واجب ‌الوجود بودن خدا استوار ساخته است. اینک این پرسش مطرح است که چگونه می‌توان فقط با اتکا بر وجوب وجود، نظریه عینیت صفات و ذات الهی را مدلَّل کرد. فرضیه مقاله حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی، آن است که خواجه، مفهوم «وجوب وجود» را عنوانی شامل برای برخی از مبانی وجودشناختی و الهیاتی خود قرار داده تا نظریه عینیت را مدلل کند. عمده مبانی وجودشناختی او در این مبحث، عبارت است از اشتراک مفهوم، اصالت و تشکیک وجود. همچنین بهره‌گیری او از برخی اصول الهیاتی مانند «عینیت وجوب ذاتی با وجود حق‌تعالی» «وحدت واجب بالذات» «بساطت حقیقت واجب بالذات» و «استغنای واجب بالذات» که برای استدلال کامل‌تر نظریه عینیت، مدد می‌رساند.
 
واژه‌های کلیدی: واجب‌الوجود، توحید صفاتی، عینیت، زیادت، خواجه نصیر طوسی.
متن کامل [PDF 242 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام قدیم
دریافت: 1400/11/11 | پذیرش: 1401/12/2 | انتشار: 1401/12/6 | انتشار الکترونیک: 1401/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qolipour M, Saeedimehr M. Khawjah Nasir al-Din Tusi on the Relationship between Divine Essence and Attributes. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2022; 18 (71) :29-44
URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2141-fa.html

قلی پور مهدی، سعیدی مهر محمد. رابطه ذات و صفات الهی ازنظر خواجه‌نصیرالدین طوسی. اندیشه نوین دینی. 1401; 18 (71) :29-44

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4642