دانشیار گروه کلام و الهیات نوین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، قم، ایران. ms1346@yahoo.com
چکیده: (429 مشاهده)
تحول به معنای تغییر یافتن و به شکل دیگری درآمدن است، فعالیت و تلاشی مستمر برای تامین اهدافی در مسیر اصلاح، روزآمد کردن و کاربردی سازی و ارتقاء از جایگاه کنونی به موقعیتی برتر و بالاتر است. تحول در هر دانشی از جمله دانش کلام نشانگر حضور فعال آن در حیات بشری و ارائه طرح و ایده برای حل مسائل و مشکلات فکری، اجتماعی و سیاسی وتولید معرفت دینی ناظر به نیازهای روز و همگام با آن است. عملکرد متکلمان معاصر مدرسۀ قم زمینه ساز تحقق مراتب و مراحلی از تحول دانش کلام در هفت محور و بُعد مدیریتی، روشی، پژوهشی، محتوایی، اهداف و غایات شده است.این نوشتار که ازجهت روشی کتابخانهای و از جهت ماهیت اکتشافی و توصیفی است، عملکرد متکلمان مدرسه قم درسده اخیر در تحول دانش کلام و رشد و ارتقای دینپژوهی در جامعه را بررسی و تحلیل کرده و ضمن یادآوری برخی کاستیها و آسیبها به بیان بایستههای دیگری برای تحقق فرایند بهتر تحول این دانش پرداخته است.
Jabri`ili M S. The Aspects of Theological Evolution in the Manner of Contemporary Theologians of Qom School. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2024; 20 (77) :143-168 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2695-fa.html
جبرئیلی محمد صفر. ابعاد تحول دانش کلام درعملکرد متکلمان معاصرمدرسۀ قم. اندیشه نوین دینی. 1403; 20 (77) :143-168