[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: کلمات کلیدی
:: فرایند داوری مقالات
..
نمایه

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

دانشگاه معارف اسلامی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی

پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)

بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران)


مگیران

 گوگل اسکالر

..
آمار و ارقام
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 205
نوع مقالات قابل انتشار علمی- پژوهشی
توالی انتشار       فصلنامه
زبان نشریه فارسی (چکیده: عربی و انگلیسی)
نوع انتشار چاپی والکترونیکی
نوع دسترسی رایگان
نوع داوری دوسویه ناشناس
هزینه دارد
رتبه در وزارت علوم ب
شیوه بررسی سرقت علمی از طریق نرم افزار مشابه یاب سمیم نور
میانگین بازه زمانی فرآیند داوری   حداقل 6 هفته
روند­ نما  یا فلودیاگرام دریافت فرم
فرم تعارض منافع دریافت فرم
فرم تعهد و اصالت مقاله دریافت فرم
..
:: دوره 20، شماره 77 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 20 شماره 77 صفحات 168-143 برگشت به فهرست نسخه ها
ابعاد تحول دانش کلام درعملکرد متکلمان معاصرمدرسۀ قم
محمد صفر جبرئیلی
دانشیار گروه کلام و الهیات نوین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، قم، ایران. ms1346@yahoo.com
چکیده:   (429 مشاهده)
تحول به معنای تغییر یافتن و به شکل دیگری درآمدن است، فعالیت و تلاشی مستمر برای تامین اهدافی در مسیر اصلاح، روزآمد کردن و کاربردی سازی و ارتقاء از جایگاه کنونی به موقعیتی برتر و بالاتر است. تحول در هر دانشی از جمله دانش کلام نشانگر حضور فعال آن در حیات بشری و ارائه طرح و ایده برای حل مسائل و مشکلات فکری، اجتماعی و سیاسی وتولید معرفت دینی ناظر به نیازهای روز و همگام با آن است. عملکرد متکلمان معاصر مدرسۀ قم زمینه ساز تحقق مراتب و مراحلی از تحول دانش کلام در هفت محور و بُعد مدیریتی، روشی، پژوهشی، محتوایی، اهداف و غایات شده است.این نوشتار که ازجهت روشی کتابخانه‌ای و از جهت ماهیت اکتشافی و توصیفی است، عملکرد متکلمان مدرسه قم درسده اخیر در تحول دانش کلام و رشد و ارتقای دین‌پژوهی در جامعه را بررسی و تحلیل کرده و ضمن یادآوری برخی کاستی‌ها و آسیب‌ها به بیان بایسته‌های دیگری برای تحقق فرایند بهتر تحول این دانش پرداخته است.


 
واژه‌های کلیدی: دانش کلام، ابعاد تحول، مدرسۀ قم، متکلمان معاصر.
متن کامل [PDF 448 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1403/2/4 | پذیرش: 1403/2/29 | انتشار: 1403/9/18 | انتشار الکترونیک: 1403/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabri`ili M S. The Aspects of Theological Evolution in the Manner of Contemporary Theologians of Qom School. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2024; 20 (77) :143-168
URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2695-fa.html

جبرئیلی محمد صفر. ابعاد تحول دانش کلام درعملکرد متکلمان معاصرمدرسۀ قم. اندیشه نوین دینی. 1403; 20 (77) :143-168

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2695-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 77 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657