1- دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران و مدرس معارف اسلامی. (نویسنده مسئول) 2- استادیار دانشگاه قرآن و حدیث قم و مدرس معارف اسلامی
چکیده: (1485 مشاهده)
مسئله ارتباط عقل و نقل و قلمرو تقدم و تأخر و انواع کارکردهای آنها از منظر شیخ مفید در این نوشتار با روش تحلیلی- توصیفی مورد کنکاش قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد، شیخ مفید به نقش مصباحی تصریح دارد و به علاوه از نقش تعاملی عقل جانبداری می کند. ایشان در تعریف عقل هم به بعد نظری آن پرداخته و هم به بعد عملی آن. شیخ مفید مانند معتزله معارف دینی را اکتسابی می دانند، ولی وجوب نظر را به دلیل امر الهی میگذارند نه عقل. وی عقل را در تمام مراحل استدلال و نتیجه گیری، محتاج وحی می داند. به عبارت دیگر، وحی هم محرک نخستین عقل است و هم کیفیت استدلال را به مکلف می آموزد. شیخ مفید عقل را بر خلاف اهل حدیث در فقه به کار گرفت ولی این سبب نشد که، قیاس را بپذیرد.
Shirvani Shiri A, Nosratian Ahvar M. Relationship of Reason, 'Aql, and Transmission, Naql, for Sheikh Mofid. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (66) :95-112 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1617-fa.html
شیروانی شیری عبدالمحمد، نصرتیان اهور مهدی. نسبت عقل و نقل از منظر شیخ مفید. اندیشه نوین دینی. 1400; 17 (66) :95-112