:: دوره 1، شماره 2 - ( پائیز 1384 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 23-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سبکهای لیپمن و برنی فیر در فلسفه برای کودکان
زهرا امی1، احد فرامرز قراملکی1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (1100 مشاهده)
 لیپمن را سرآغاز فلسفه برای کودکان می دانند. نوآوری وی در اساس،  تحولی در شیوۀ آموزش و پرورش بوده است. فلسفه برای کودکان در مفهوم سازی لیپمن برنامه ای برای افزایش مهارت تفکر نقاد و خلاق در درک مسایل فلسفی نزد کودکان است. این برنامه سه مقوم اساسی دارد: خود اصلاحگری، حساسیت معقول نسبت به زمینه و داوری بر پایۀ اعتماد بر ملاک های عینی. برنی فیر نیز با همان رهیافت و تلقی لیپمن اما با سبکی متفاوت به فلسفه برای کودکان پرداخت. بررسی مقایسه ای این دو سبک پرتوی در شناخت کاملتر و تحلیل ژرفتر روی آورد لیپمن است. این مقایسه در تدوین الگوی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در فلسفه برای کودکان نکته آموز است. هر دو سبک یاد شده در سنت باختری فلسفه بر فلسفه تحلیلی روئیده است.
واژه‌های کلیدی: فلسفه برای کودکان، تفکر اثر بخش و خلاق، لیپمن، برنی فیر.
متن کامل [PDF 214 kb]   (450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/29 | پذیرش: 1384/9/10 | انتشار: 1384/9/10 | انتشار الکترونیک: 1384/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( پائیز 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها