1- دانشجوی دکتری کلام اسلامی ، دانشگاه قم. seyed.hadi63@gmail.com 2- استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم و مدرس معارف اسلامی. (نویسنده مسئول) s.ahmadreza.shahrokhi@gmail.com 3- دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم و مدرس معارف اسلامی a.dirbaz5597@gmail.com
چکیده: (817 مشاهده)
در این مقاله، مسئله ما این است که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی متکی به اسناد کتابخانهای، مفهوم دو مؤلفه «اقامه دین» و «حاکمیت دین» در دین شناسی آیت الله خامنه ای و ادله کلامی ایشان برای اثبات «اقامه دین» و «حاکمیت دین» به عنوان اجزای دین اسلام را تحقیق و تبیین کنیم. یافته های تحقیق نشان می دهد که «اقامه دین» به معنای عمل به آن در همه شئون زندگی، یکی از اجزای اسلام است. مجموع «معارف و احکام» و «تحقق خارجی» آنها دین اسلام را شکل می دهد و اسلام بر اقامه همه اجزای دین و عدم اکتفا به تحقق بعضی از آنها اصرار دارد. «حاکمیت دین» نیز یکی از اجزای دین اسلام است. اسلام هم دارای «حاکمیت عام حُکمی» است که به معنای شمول احکام نظام بخش آن بر همه شئون حیات انسان است و هم دارای «حاکمیت عام عینی» بر جامعه است که مظهر آن، حاکمیت سیاسی اجتماعی اسلام است.
mousavi S H, shahrokhi S A. Concept and theological arguments of the components of "Establishment of religion" and "Sovereignty of religion" in Ayatollah Khamenei's theology. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2023; 19 (73) :7-26 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2305-fa.html
موسوی سید هادی، شاهرخی سید احمدرضا، دیرباز عسکر. مفهوم و ادلۀ کلامی مؤلفههای «اقامه دین»و «حاکمیت دین»
در دینشناسی آیتالله خامنهای. اندیشه نوین دینی. 1402; 19 (73) :7-26