:: دوره 20، شماره 77 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 20 شماره 77 صفحات 168-143 برگشت به فهرست نسخه ها
ابعاد تحول دانش کلام درعملکرد متکلمان معاصرمدرسۀ قم
محمد صفر جبرئیلی
دانشیار گروه کلام و الهیات نوین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، قم، ایران. ms1346@yahoo.com
چکیده:   (605 مشاهده)
تحول به معنای تغییر یافتن و به شکل دیگری درآمدن است، فعالیت و تلاشی مستمر برای تامین اهدافی در مسیر اصلاح، روزآمد کردن و کاربردی سازی و ارتقاء از جایگاه کنونی به موقعیتی برتر و بالاتر است. تحول در هر دانشی از جمله دانش کلام نشانگر حضور فعال آن در حیات بشری و ارائه طرح و ایده برای حل مسائل و مشکلات فکری، اجتماعی و سیاسی وتولید معرفت دینی ناظر به نیازهای روز و همگام با آن است. عملکرد متکلمان معاصر مدرسۀ قم زمینه ساز تحقق مراتب و مراحلی از تحول دانش کلام در هفت محور و بُعد مدیریتی، روشی، پژوهشی، محتوایی، اهداف و غایات شده است.این نوشتار که ازجهت روشی کتابخانه‌ای و از جهت ماهیت اکتشافی و توصیفی است، عملکرد متکلمان مدرسه قم درسده اخیر در تحول دانش کلام و رشد و ارتقای دین‌پژوهی در جامعه را بررسی و تحلیل کرده و ضمن یادآوری برخی کاستی‌ها و آسیب‌ها به بیان بایسته‌های دیگری برای تحقق فرایند بهتر تحول این دانش پرداخته است.


 
واژه‌های کلیدی: دانش کلام، ابعاد تحول، مدرسۀ قم، متکلمان معاصر.
متن کامل [PDF 469 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1403/2/4 | پذیرش: 1403/2/29 | انتشار: 1403/9/18 | انتشار الکترونیک: 1403/9/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 77 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها