استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه رازی، کرمانشاه m.farzi@razi.ac.ir
چکیده: (211 مشاهده)
در این نوشتار تلاش شده است به این سوال که آیا تشخیص حسن و قبح افعال شرعی است یا عقلی از منظر فخر رازی پاسخ داده شود. لذا دیدگاه وی در این بحث تبیین و نقد گردید. فخر رازی در آثار خود دو نظر دارد؛ در یک نظر حسن و قبح شرعی را برمیگزیند که در آثار دیگران معمولا این نظر مطرح بوده و نظر دوم نادیده گرفته میشود. در نظر دوم در رابطه با افعال انسان، با عدلیه همرأی بوده و حسن و قبح عقلی را میپسندد و بر اثبات آن دلیل اقامه میکند. بنابراین با روش تحلیلی – توصیفی و کتابخانهای به بررسی آثار فخر رازی میپردازیم و ابتدا معنای حسن و قبح و نظرات او را استخراج کرده، سپس ادله وی بر آن نظرات را تبیین و سپس نقد خواهیم کرد و در نهایت اثبات خواهیم کرد که نظر دوم صحیح است و فرق گذاشتن بین خالق و مخلوق در این بحث نادرست بوده و تمام ادله وی مخدوش است