[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: زمستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین و تحلیل انتقادی اسلام اقتدارگرا
عبدالحسین خسروپناه1، حسام الدّین مؤمنی شهرکی2، محمدحسن صالحی هفشجانی3
1- استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس معارف اسلامی
2- دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم( نویسنده مسئول)
3- دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور مرکز، تهران جنوب و مدرس معارف اسلامی
چکیده:   (172 مشاهده)
آقای دکترعبدالکریم سروش در موضوع نسبت دین و قدرت، معتقد است که اسلام، دینی خشن و خدای اسلام، سلطانی مقتدر و خشن است. او قرآن را خوف‌نامه و حضرت محمد را عارفی مسلح و پیامبری قدرت‌طلب و اقتدارگرا معرفی نموده است. سروش حکومت نبوی را نیز حکومتی خشن و اقتدارگرا دانسته است؛ بنابراین الگوبرداری سیاسی و حکومتی از حکومت نبوی در دنیای امروز را امری خطا و خطرناک می‌داند که منجر به تشکیل حکومت‌های اقتدارگرا و خشن می‌گردد. مسأله نگارندگان در این تحقیق با سنجش درون دینی و برون دینی این دیدگاه است و روش تحقیق در این پژوهش نیز تحلیلی-انتقادی است. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که برخی ادعاهای این نظر سست و بی­پایه هستند از جمله اینکه؛ سروش تفسیرخاصی از تاریخ یعنی ساختار محمدِ قدرت­طلب و اقتدارگرا را برگزیده و تنها از این دریچه به اسلام تاریخی نگریسته است و همچنین بر خلاف ادعای او، قرآن مجموعه­ای از بشارت­ها و انذارها است و آیات بسیاری در آن بر محبت، رحمت و عشق دلالت می­کند.
 
واژه‌های کلیدی: عبدالکریم سروش، اسلام اقتدارگرا، پیامبر اسلام، حکومت نبوی، اسلام جامع اعتدالی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1399/11/14 | پذیرش: 1399/11/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4274