مسئله «علم الهی» یکی از دشوارترین مباحث فلسفه الهی و مورد توجه متون دینی میباشد. این مقاله ضمن بیان متون دینی مرتبط با موضوع، به بررسی دیدگاه ابنسینا و شیخ اشراق در این باره میپردازد و بیان میکند که شیخالرئیس، علم الهی به ذات را حضوری میداند. او علم الهی به ما سوا را علمی حصولی میداند که از راه صور مرتسمه حاصل میشود. از اینرو او به علم عنایی معتقد است. شیخ اشراق نیز علم الهی به ذات را حضوری میداند؛ اگرچه آن را با مبنای نوری خود تحلیل میکند. او علم حق به اشیا، از راه اضافه اشراقیه تبیین میکند. در پایان بیان خواهد شد اگرچه تبیین سهروردی در مورد علم بعد الایجاد، تحلیلی صحیح و در مقایسه با ابنسینا، به متون دینی نزدیکتر است؛ اما ضعف آن، این است که در بحث علم قبل الایجاد فقط به ردّ دیدگاه ابنسینا پرداخته و هیچ تحلیلی ارائه نمیکند؛ گرچه این مرتبه علمی را انکار نمیکند.
Ahsan M. A pondering over Avicenna and Seikh-e Ishraq`s views on Divine knowledge. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2010; 6 (22) :71-90 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1348-fa.html
احسن مجید. تأملی بر دیدگاه ابنسینا و شیخ اشراق در علم الهی. اندیشه نوین دینی. 1389; 6 (22) :71-90