1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان (نویسنده مسئول). s_niktab@uk.ac.ir 2- دانشیار گروه الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان و مدرس معارف اسلامی mhosseinzadeh@uk.ac.ir
چکیده: (1449 مشاهده)
نصر حامد ابوزید ( نماینده جریان نومعتزله) برخلاف دیدگاه اکثر فلاسفه و متکلمان اسلامی در موضوع وحی، گاهی وحی را مترادف با الهام و گاه یکسان با تجربه دینی میانگارد و نقش فاعلی پیامبر در فرایند وحی را تقویت و با ادعای گفتمانی بودن و تأثیرپذیری از فرهنگ زمانه، تاریخمندی قرآن را توجیه میکند. مسأله تحقیق حاضر این است چه اشکالات عقلی و نقلی بر ادّعاهای وی خصوصاً ادعای اصالت فاعلیت پیامبر و گفتمانی و تاریخمندی قرآن مترتب است؟ در تحقیق حاضر با بررسی تطبیقی دو دیدگاه فوق به روش توصیفی ـ تحلیلی، به یافته های زیر دست مییابیم: الهی بودن توأمان محتوا و الفاظ وحی، نقش قابلی پیامبر در فرایند وحی، فراتاریخی بودن قرآن، غیریّت مقوله مواجهۀ ملازم با دریافت حقائق (تجربه وحیانی) از مقوله حقائق دریافتی از عالم غیب؛ بطلان گفتمانی بودن و تاریخمندی قرآن به دلیل مغایرت مبانی و لوازم آن با اصول مسلم عقلی ( ادله برون دینی ) و مخالفت با ادله نقلی(ادله درون دینی).
Nik Tab`a Ata`ati S, Mohammad Hosseinzadeh A. The Agent of Prophetic Revelation in the Theory of the Historicity of the Qur'an (with an Emphasis on Nasr Hamed Abu Zayd`s View). ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (67) :157-176 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1911-fa.html
نیک طبع اطاعتی صدیقه، محمد حسین زاده عبدالرضا. فاعل وحی رسالی در نظریه تاریخمندی قرآن (با تأکید بر آراء نصر حامد ابوزید). اندیشه نوین دینی. 1400; 17 (67) :157-176