1- دانشگاه ادیان و مذاهب. 2- پردیس فارابی دانشگاه تهران.
چکیده: (4309 مشاهده)
«اراده الهی» از مهمترین مباحثی است که تبیین کلامی و فلسفی آن با یکدیگر متفاوت است؛ هرچند برخی متکلمان در تفسیر «اراده الهی» به اندیشه فلسفی گراییدهاند. در اندیشه متکلمان نخستین امامیه، با تأکید بر مضامین احادیث اهلبیت^، اراده یکی از مراتب فعل الهی و بهمعنای «عزم بر مشیت» بود؛ اما مدرسه بغداد، همگام با معتزله بغداد، آن را به «فعل الهی» یا «امر به فعل» تفسیر کرد؛ گرچه ذاتی دانستن اراده و تفسیر آن به «علم به مصلحتِ در فعل» نیز طرفدارانی داشت. پس از مدرسه بغداد و در طول تاریخ کلام امامیه، تحلیل اراده تحتتأثیر اندیشه فلسفی قرار گرفت و سرانجام در مدرسه حله، اراده به امری ذاتی یا همان داعی، یعنی «علم به مصلحت و خیریت در فعل» تفسیر شد. در این پژوهش، درصدد هستیم با واکاوی چیستی اراده از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان، سیر تطور آن را در سدههای میانه، بهویژه در اندیشه کلامی مدرسه بغداد و حله بررسی کنیم و با ارزیابی تطبیقی این دیدگاهها، نسبت آنها را با رویکرد روایات در این زمینه دریابیم.
Farmanian M. Investigating the God’s Will in the Philosophers and Islamic Theologians’ Thoughts with Emphasis on the Theologian Schools in Baghdad and Hilla. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2015; 11 (40) :43-60 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-262-fa.html
فرمانیان مهدی، حجتخواه حسین. واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی
با تأکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله
. اندیشه نوین دینی. 1394; 11 (40) :43-60