[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: کلمات کلیدی
:: فرایند داوری مقالات
..
نمایه

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

دانشگاه معارف اسلامی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی

پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)

بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران)


مگیران

 گوگل اسکالر

..
آمار و ارقام
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 205
نوع مقالات قابل انتشار علمی- پژوهشی
توالی انتشار       فصلنامه
زبان نشریه فارسی (چکیده: عربی و انگلیسی)
نوع انتشار چاپی والکترونیکی
نوع دسترسی رایگان
نوع داوری دوسویه ناشناس
هزینه دارد
رتبه در وزارت علوم ب
شیوه بررسی سرقت علمی از طریق نرم افزار مشابه یاب سمیم نور
میانگین بازه زمانی فرآیند داوری   حداقل 6 هفته
روند­ نما  یا فلودیاگرام دریافت فرم
فرم تعارض منافع دریافت فرم
فرم تعهد و اصالت مقاله دریافت فرم
..
:: دوره 15، شماره 56 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 15 شماره 56 صفحات 170-153 برگشت به فهرست نسخه ها
قبض و بسطِ برهان حرکت در اندیشه‌ی اسلامی
هادی وحدانی‌فر 1، ابوالفضل کیاشمشکی2 ، زکیه ‌بیگم حسینی3
1- دانشگاه شهید باهنر کرمان
2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3- حوزه علمیه
چکیده:   (1645 مشاهده)
خداشناسی یکی از مصادیق مهم و بنیادین علوم مختلفی است که تحت عنوانِ جهان بینی یا حکمت نظری قرار می گیرند. اهمّیت خداشناسی به گونه­ای­ است که باید­ها و نباید های فردی و اجتماعی را بر اساس دین استوار نموده و به آن جهت می دهد. از سوی اندیشمندان اسلامی، قرآن و روایات راههای مختلفی در راستای خداشناسی مطرح نموده اند؛ برهان حرکت به عنوان یکی از راهها، به صورت بدیهی و عمومی از سوی آیات و روایات با تعابیری از جمله: «خلق یا حدوث»، «سیر»، «نزول»، «عروج»،« ارسال»، «افول» و «تسبیح» مورد توجه و در راستای خداشناسی واقع گشته است. طبق گزاره های دینی حرکت در کل نظام عالم هستی اعم از مادی و غیر مادی وجود دارد. این حرکت به نحوی سخن از محرکِ نامتحرک یعنی خدا دارد. حرکت، در معنای اجمالی، خروج چیزی از قوّه به فعل است. در معنای تفصیلی، هر نوع انفعال، ظهور، تمثُّل، تجافی، تغییر و تحول، حال به حال شدن، کون و فساد، قوه و فعل و طلب کمال در موقعیتهای مختلفی مادی و معنوی، حرکت گفته می شود که، نقطه مقابلِ ثبات و کمال مطلق است، بنابراین، نظام عالم هستی، علت فاعلی به نام محرکِ نامتحرک اول و آخر، ظاهر و باطنی به نام «خدا» دارد که آن فاعل، به همه لحاظ غنی بالذات است که در ذات او «خلق یا حدوث»، «انفعال»، «تنزّل»، «ارسال» و «عروج» نیست؛ زیرا در غیر این صورت خُلف است و موجب دور و تسلسل می شود. پژوهش حاضر با رویکرد جمع آوری داده ها به تبیین، تحلیل و اثبات خداشناسی حرکت، پرداخته است.
واژه‌های کلیدی: قبض، بسط، برهان حرکت، اندیشمندان، قرآن، روایات
متن کامل [PDF 325 kb]   (363 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام قدیم
دریافت: 1396/10/14 | پذیرش: 1398/6/13 | انتشار: 1398/12/26 | انتشار الکترونیک: 1398/12/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


وحدانی‌فر هادی، کیاشمشکی ابوالفضل، ‌بیگم حسینی زکیه. قبض و بسطِ برهان حرکت در اندیشه‌ی اسلامی. اندیشه نوین دینی. 1398; 15 (56) :153-170

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-608-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 56 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657