:: دوره 17، شماره 67 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 17 شماره 67 صفحات 176-157 برگشت به فهرست نسخه ها
فاعل وحی رسالی در نظریه تاریخ‌مندی قرآن (با تأکید بر آراء نصر حامد ابوزید)
صدیقه نیک طبع اطاعتی 1، عبدالرضا محمد حسین زاده2
1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان (نویسنده مسئول). s_niktab@uk.ac.ir
2- دانشیار گروه الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان و مدرس معارف اسلامی mhosseinzadeh@uk.ac.ir
چکیده:   (1145 مشاهده)
نصر حامد ابوزید ( نماینده جریان نومعتزله) برخلاف دیدگاه اکثر فلاسفه و متکلمان اسلامی در موضوع وحی، گاهی وحی را مترادف با الهام و گاه یکسان با تجربه دینی می‌انگارد و نقش فاعلی پیامبر در فرایند وحی را تقویت و با ادعای گفتمانی بودن و تأثیرپذیری از فرهنگ زمانه، تاریخ‌مندی قرآن را توجیه می‌کند. مسأله تحقیق حاضر این است چه اشکالات عقلی و نقلی بر ادّعاهای وی خصوصاً ادعای اصالت فاعلیت پیامبر و گفتمانی و تاریخ‌مندی قرآن مترتب است؟ در تحقیق حاضر با بررسی تطبیقی دو دیدگاه فوق به روش توصیفی ـ تحلیلی، به یافته ‌های زیر دست می‌یابیم: الهی بودن توأمان محتوا و الفاظ وحی، نقش قابلی پیامبر در فرایند وحی، فراتاریخی بودن قرآن، غیریّت مقوله مواجهۀ ملازم با دریافت حقائق (تجربه وحیانی) از مقوله حقائق دریافتی از عالم غیب؛ بطلان گفتمانی بودن و تاریخ‌مندی قرآن به دلیل مغایرت مبانی و لوازم آن با اصول مسلم عقلی ( ادله برون دینی ) و مخالفت با ادله نقلی(ادله درون دینی).
واژه‌های کلیدی: تاریخ‌مندی قرآن، گفتمانی بودن وحی، فاعل وحی رسالی، تجربۀ وحیانی، نصر حامد ابوزید، نومعتزله.
متن کامل [PDF 293 kb]   (323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1400/2/19 | پذیرش: 1400/9/15 | انتشار: 1400/11/23 | انتشار الکترونیک: 1400/11/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 67 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها