[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: کلمات کلیدی
:: فرایند داوری مقالات
..
نمایه

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

دانشگاه معارف اسلامی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی

پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)

بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران)


مگیران

 گوگل اسکالر

..
آمار و ارقام
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 205
نوع مقالات قابل انتشار علمی- پژوهشی
توالی انتشار       فصلنامه
زبان نشریه فارسی (چکیده: عربی و انگلیسی)
نوع انتشار چاپی والکترونیکی
نوع دسترسی رایگان
نوع داوری دوسویه ناشناس
هزینه دارد
رتبه در وزارت علوم ب
شیوه بررسی سرقت علمی از طریق نرم افزار مشابه یاب سمیم نور
میانگین بازه زمانی فرآیند داوری   حداقل 6 هفته
روند­ نما  یا فلودیاگرام دریافت فرم
فرم تعارض منافع دریافت فرم
فرم تعهد و اصالت مقاله دریافت فرم
..
:: زمستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ادله‌ی نقلی نظریه جواز تعبد به همه ادیان الهی
سید محمد باقر موسوی کراماتی1 ، محمد حسین فاریاب2 ، سید محمد تقی موسوی کراماتی3
1- دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقر العلوم (نویسنده مسئول). musavi.keramati@gmail.com
2- استادیار گروه کلام و فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. m.faryab@gmail.com
3- استادیار گروه معارف اسلامی، رشته آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فرهنگیان. mt.mosavi@cfu.ad.ir
چکیده:   (306 مشاهده)
سیدکمال حیدری با عطف به مبانی معرفتی که در فلسفه غرب مطرح شده، رسیدن به واقع را ممتنع می‌انگارد و با استنادات درون دینی قرآنی و روایی، فتاوای علما و قواعد اصول فقهی، به جواز تعبّد به جمیع ادیان الهی و بشری فتوا داده، و مشروعیت کثرت‌گرایی دینی را با گزاره‌های دینی همسو می‌داند. وی معتقد است کثرت‌گرایی دینی به شانزده روایات استناد جسته است. نوشتار حاضر استنادات روایی وی را با روش کتابخانه‌ای با این هدف از نظر گذرانده که تا چه حد می­تواند بنیان­های نظری او را استوار سازد. یافته‌های مقاله پیش رو آشکار می‌نماید روایات ذکر شده با نظر سید کمال حیدری همگرایی معنایی ندارد و جهت معنایی روایاتی که او دست مایه تایید نظرش ساخته، با مراد او هم‌خوانی ندارد؛ چرا که مفاد روایات صرفاً جنبه تکلیفی دارند و مفاد آنها، آن‌گونه نیست که با خود، حقانیتِ شناخت را نیز همراه داشته باشد.


 
واژه‌های کلیدی: قاعده الزام، مأجور بودن، جواز تعبد به ادیان، مستضعف، کمال حیدری.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1403/9/20 | پذیرش: 1403/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4680