[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: کلمات کلیدی
:: فرایند داوری مقالات
..
نمایه

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

دانشگاه معارف اسلامی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی

پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)

بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران)


مگیران

 گوگل اسکالر

..
آمار و ارقام
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 205
نوع مقالات قابل انتشار علمی- پژوهشی
توالی انتشار       فصلنامه
زبان نشریه فارسی (چکیده: عربی و انگلیسی)
نوع انتشار چاپی والکترونیکی
نوع دسترسی رایگان
نوع داوری دوسویه ناشناس
هزینه دارد
رتبه در وزارت علوم ب
شیوه بررسی سرقت علمی از طریق نرم افزار مشابه یاب سمیم نور
میانگین بازه زمانی فرآیند داوری   حداقل 6 هفته
روند­ نما  یا فلودیاگرام دریافت فرم
فرم تعارض منافع دریافت فرم
فرم تعهد و اصالت مقاله دریافت فرم
..
:: دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 18 شماره 71 صفحات 102-87 برگشت به فهرست نسخه ها
نسبت علم و زیبایی در ذات باری (إلاهیات طولی سینوی)
زهرا کلهر 1، محمدباقر عباسی2
1- دانشجوی دکتری کلام و فلسفه اسلامی دانشکده إلاهیات دانشگاه شیراز. (نویسنده مسئول) zkalhor93@gmail.com
2- استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده إلاهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز و مدرس معارف اسلامی mbabbasi@rose.shirazu.ac.ir
چکیده:   (419 مشاهده)
زیبایی نزد ابن‌سینا همان وجود و کمال محض و علم از اوصاف و کمالات وجودی است. ذات باری با ادراک ذات زیبای خویش، مسرور به ذات و این عشق و ابتهاج، علت ماسوا می‌شود. نویسندگان این پژوهش با روش توصیفی ـ انتقادی و با رویکرد تحلیل زبانی و هرمنوتیک اصولیون شیعی، به دنبال یافتن پاسخی برای این مسئله‌اند که در إلاهیات سینوی دو صفت از اوصاف الهی یعنی علم و زیبایی چه نسبتی با یکدیگر و با ذات دارند و از سوی دیگر نسبت این دو چه تأثیری در خوانش ما از إلاهیات سینوی دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که ظاهر عبارات ابن‌سینا در تبیین کیفیت ارتباط اوصاف با ذات به ویژه در دو صفت مورد نظر یعنی علم واجب به زیبایی‌اش دارای تناقض است که جز از طریق قائل شدن به مراتب در ساحت واجب، قابل رفع و رجوع نیست. اما همین قائل شدن به مراتب، إلاهیات سینوی را به هستی‌شناسی عرفانی نزدیک می‌کند.
 
واژه‌های کلیدی: ابن‌سینا، علم واجب، زیبایی واجب، وحدت، إلاهیات سینوی، هستی‌شناسی عرفانی.
متن کامل [PDF 248 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام قدیم
دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1401/7/12 | انتشار: 1401/12/6 | انتشار الکترونیک: 1401/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalhor Z, Abbasi M B. The Relationship of Science and Beauty in Divine Essence (Longitudinal Theology of Avicenna). ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2022; 18 (71) :87-102
URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1944-fa.html

کلهر زهرا، عباسی محمدباقر. نسبت علم و زیبایی در ذات باری (إلاهیات طولی سینوی). اندیشه نوین دینی. 1401; 18 (71) :87-102

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1944-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4642