1- دانشجوی دکتری کلام و فلسفه اسلامی دانشکده إلاهیات دانشگاه شیراز. (نویسنده مسئول) zkalhor93@gmail.com 2- استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده إلاهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز و مدرس معارف اسلامی mbabbasi@rose.shirazu.ac.ir
چکیده: (558 مشاهده)
زیبایی نزد ابنسینا همان وجود و کمال محض و علم از اوصاف و کمالات وجودی است. ذات باری با ادراک ذات زیبای خویش، مسرور به ذات و این عشق و ابتهاج، علت ماسوا میشود. نویسندگان این پژوهش با روش توصیفی ـ انتقادی و با رویکرد تحلیل زبانی و هرمنوتیک اصولیون شیعی، به دنبال یافتن پاسخی برای این مسئلهاند که در إلاهیات سینوی دو صفت از اوصاف الهی یعنی علم و زیبایی چه نسبتی با یکدیگر و با ذات دارند و از سوی دیگر نسبت این دو چه تأثیری در خوانش ما از إلاهیات سینوی دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که ظاهر عبارات ابنسینا در تبیین کیفیت ارتباط اوصاف با ذات به ویژه در دو صفت مورد نظر یعنی علم واجب به زیباییاش دارای تناقض است که جز از طریق قائل شدن به مراتب در ساحت واجب، قابل رفع و رجوع نیست. اما همین قائل شدن به مراتب، إلاهیات سینوی را به هستیشناسی عرفانی نزدیک میکند.
Kalhor Z, Abbasi M B. The Relationship of Science and Beauty in Divine Essence (Longitudinal Theology of Avicenna). ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2022; 18 (71) :87-102 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1944-fa.html
کلهر زهرا، عباسی محمدباقر. نسبت علم و زیبایی در ذات باری (إلاهیات طولی سینوی). اندیشه نوین دینی. 1401; 18 (71) :87-102