[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: کلمات کلیدی
:: فرایند داوری مقالات
..
نمایه

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

دانشگاه معارف اسلامی

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی

پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز)

بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران)


مگیران

 گوگل اسکالر

..
آمار و ارقام
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 205
نوع مقالات قابل انتشار علمی- پژوهشی
توالی انتشار       فصلنامه
زبان نشریه فارسی (چکیده: عربی و انگلیسی)
نوع انتشار چاپی والکترونیکی
نوع دسترسی رایگان
نوع داوری دوسویه ناشناس
هزینه دارد
رتبه در وزارت علوم ب
شیوه بررسی سرقت علمی از طریق نرم افزار مشابه یاب سمیم نور
میانگین بازه زمانی فرآیند داوری   حداقل 6 هفته
روند­ نما  یا فلودیاگرام دریافت فرم
فرم تعارض منافع دریافت فرم
فرم تعهد و اصالت مقاله دریافت فرم
..
:: بهار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل انتقادی «روش عام مدل‌سازی» در روش‌شناسی علوم انسانی
سیدروح الله نورافشان1 ، روح الله شاکری زواردهی2
1- دانشجوی دکتری مدرسی مبانی نظری اسلام دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران. s.r.noorafshan@ut.ac.ir
2- دانشیار گروه شیعه‌شناسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران. shakeri@maaref.ac.ir
چکیده:   (73 مشاهده)
مسئله تحقیق پیرامون بررسی روش‌شناسی علوم انسانی، کاربرد و اعتبار عقل، نقل و تجربه در ساحت های علوم انسانی است. در این میان ایده «روش‌ عام مدل‌سازی» مطرح شده است که مدعی است بر پایه معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی جدید باید روش علوم انسانی را مدل سازی و اجرایی کرد. این پژوهش به دنبال آن است که با تاکید بر مبانی علوم انسانی، نظریه روش عام مدل‌سازی را ابتدا تببین و تحلیل نماید و سپس نقاط قوت و ضعف آن را نشان دهد. روش تحقیق: تحلیل اسنادی و از نوع کتابخانه‌ای است. یافته‌های تحقیق: نظریه عام مدل سازی، معرفت‌شناسی و فلسفه رایج را اسلامی نمی‌داند و به جای آن جهت‌داری معرفت‌شناختی و فلسفه نسبیت اسلامی را جایگزین می‌کند. فقه سرپرستی، روش تکثیر اصطلاح، روش تعریف و روش معادله‌سازی از مهمترین الگوهای‌های این نظریه در روش‌شناسی علوم انسانی است. با توجه به نقدهای متعددی که به این نظریه وارد است، به نظر می‌رسد در تحقق اهداف خود ناتوان است.

واژه‌های کلیدی: روش‌شناسی، علوم انسانی، روش عام، مدل سازی، فقه سرپرستی، روش تکثیر اصطلاح، روش تعریف، روش معادله سازی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/8 | پذیرش: 1403/11/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4680